Saturday, March 19, 2011



Jgnlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dgn hanya satu
kelemahannya kita akan menjauhinya.
Jgnlah kerana kebaikannya, kerana mungkin dgn hanya satu
keburukannya kita akan membencinya.
Jgnlah kerana ilmunya, kerana apabila dia buntu atau tidak tahu kita
mungkin akan memfitnahnya.
Jgnlah diharapkan kesempurnaanya, kerana kita pun tidak tahu apakah
diri kita sudah cukup sempurna.

Terimalah dia seadanya, kerana seorang sahabat juga hanyalah manusia

Besederhanalah dalam persahabatan,
InsyaAllah kita tidak akan melihat kelemahan itu sabagai satu

Sunday, July 11, 2010

Floria 2010

Congratulations SMK Putrajaya Presint 8(1) : won first prize for the secondary school category! - FLORIA 2010
Tahniah kepada group "School Garden" SMK Putrajaya Presint 8(1) kerana telah memenangi anugerah emas FLORIA 2010..Ini adalah berkat usaha & kreativiti para guru yang terlibat sepenuhnya (Pn Faeeza, Pn Che Norhayati, Pn Noorazima, Pn Adeebah, Pihak pentadbir dan kumpulan pelajar). Harapan agar anda dapat mengekalkan kejayaan ini di tahun2 akan datang. InsyaAllah !!!

Tuesday, March 9, 2010


“An apple a day keeps the doctor away?”, but why? Do you really know what makes an apple so special? Why is it that we never hear an orange or a banana a day keeps the doctor away?

Apples have properties that no other fruits have and its benefits have been proven overtime. You will be able to get the benefits of these properties individually with other fruits, but an apple combines everything and makes it simpler. It has been shown over and over that if it’s not simple, easy and fast, people won’t take care of their health.

1. Apple contains Vitamin C. Vitamin C helps greatly your immune system. A lot of people who lack Vitamin C in their diet have poor healing, bruise easily and have bleeding gums.

2. Prevent Heart Diseases. The reason it can prevent both coronary heart disease and cardiovascular disease is because apples are rich in flavonoid. Flavonoids are also known for their antioxidant effects.

3. Low in calories. A regular size apple has between 70-100 calories. Eating an apple when craving for candy or chocolate can make the desire disappear since apple in itself contains sugar, but gives you only ? of the calories.

4. Prevent Cancers. Notice the plural. We all know that cancer comes in several forms and in different places. Apples target multiple cancers such as colon cancer, prostate cancer and breast cancer in women.

5. Apples contain phenols. which have a double effect on cholesterol. It reduces bad cholesterol and increases good cholesterol. They prevent LDL cholesterol from turning into oxidized LDL, a very dangerous form of bad cholesterol which can be deadly.

6. Prevent tooth decay. Tooth decay is an infection that seriously damages the structure of your teeth, which is caused primarily because of bacteria. The juice of the apples has properties that can kill up to 80% of bacteria. So there you have it, an apple a day also keeps the dentist away!

7. Protects your brain from brain disease. This is something many people don’t know, and when you consider that your brain makes the person you are, it gives a whole new perspective. Apple has substances called phytonutrients, and these phytonutrients prevents neurodegenerative diseases like Alzheimer’s and Parkinsonism.

8. Healthier Lungs. A research at the University of Nottingham Research shows that people who eat 5 apples or more per week has lower respiratory problems, including asthma.

9.They taste great! And not only that, they also come in many flavors and colors. Not in a mood for a green apple? Why not get a red one, or a macintosh! Their taste can vary greatly, but still give you all the apple benefits. Variety is an important element to maintaining your health.

On average, Americans consume around 20 pounds of apples a year, which comes to around 1 apple a week. Unfortunately, while an apple a week is better than nothing, it is nowhere close to being able to extract all the advantages apples have to offer. Eating apples is part of balanced and healthy diet than will increase your longevity, so why limit yourself to only 1 per week?

**Very special thanks to all writers above whose write us a very useful tips :)

Friday, February 19, 2010


We all think eating fruits means just buying fruits, cutting it and just popping it into our mouths. It's not as easy as you think. It's important to know how and when to eat.

W hat is the correct way of eating fruits?


If you eat fruit like that, it will play a major role to detoxify your system, supplying you with a great deal of energy for weight loss and other life activities.

Let's say you eat two slices of bread and then a slice of fruit. The slice of fruit is ready to go straight through the stomach into the intestines, but it is prevented from doing so.

In the meantime the whole meal rots and ferments and turns to acid.. The minute the fruit comes into contact with the food in the stomach and digestive juices, the entire mass of food begins to spoil....

So please eat your fruits on an empty stomach or before your meals! You have heard people complaining - every time I eat watermelon I burp, when I eat during my stomach bloats up, when I eat a banana I feel like running to the toilet etc - actually all this will not arise20if you eat the fruit on an empty stomach. The fruit mixes with the putrefying other food and produces gas and hence you will bloat!

Graying hair, balding, nervous outburst, and dark circles under the eyes all these will NOT happen if you take fruits on an empty stomach...

There is no such thing as some fruits, like orange and lemon are acidic, because all fruits become alkaline in our body, according to Dr. Herbert Shelton who did research on this matter. If you have mastered the correct way of eating fruits, you have the Secret of beauty, longevity, health, energy, happiness and normal weight.

When you need to drink fruit juice - drink only fresh fruit juice, NOT from the cans Don't even drink juice that has been heated up. Don't eat cooked fruits because you don't get the nutrients at all. You only get to taste Cooking destroys all the vitamins.

But eating a whole fruit is better than drinking the juice. If you should drink the juice, drink it mouthful by mouthful slowly, because you must let it mix with your saliva before swallowing it. You can go on a 3-day fruit fast to cleanse your body. Just eat fruits and drink fruit juice throughout the 3 days and you will be surprised when your friends tell you how radiant you look!

KIWI: Tiny but mighty. This is a good source of potassium, magnesium, vitamin E & fiber Its vitamin C content is twice that of an orange.

APPLE: An apple a day keeps the doctor away? Although an apple has a low vitamin C content, it has antioxidants & flavonoids which enhances the activity of vitamin C thereby helping to lower the risks of colon cancer, heart attack & stroke.

STRAWBERRY: Protective Fruit. Strawberries have th e highest total antioxidant power among major fruits & protect the body from cancer-causing, blood vessel-clogging free radicals.

ORANGE : Sweetest medicine. Taking 2-4 oranges a day may help keep colds away, lower cholesterol, prevent & dissolve kidney stones as well as lessens the risk of colon cancer.

WATERMELON: Coolest thirst quencher.. Composed of 92% water, it is also packed with a giant dose of glutathione, which helps boost our immune system. They are also a key source of lycopene - the cancer fighting oxidant. Other nutrients found in watermelon are vitamin C & Potassium.

GUAVA & PAPAYA: Top awards for vitamin C. They are the clear winners for their high vitamin C content.. Guava is also rich in fiber, which helps prevent constipation. Papaya is rich in carotene; this is good for your eyes.

Drinking Cold water after a meal = Cancer! Can u believe this?? For those who like to drink cold water, this article is applicable to you.. It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion. Once this 'sludge' reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine. Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.

A serious note about heart attacks HEART ATTACK PROCEDURE': (THIS IS NOT A JOKE!) Women should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting. Be aware of intense pain in thejaw line... You may never have the first chest pain during the course of a heart attack . Nausea and intense sweating are also common symptoms.. Sixty percent of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up. Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know the better chance we could survive...

Saturday, January 23, 2010


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta." (QS Al-Ankabut: 2-3)
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (QS Al-Baqarah: 216)
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sekadar kesanggupannya..." (QS Al-Baqarah: 286)
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman." (QS Al-Imran: 139)
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" (QS Al-Baqarah: 45)
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... " (QS At-Taubah: 111)
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selainNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal dan Dialah yang memiliki Arasy yang agung" (QS At-Taubah: 129)
"... Orang yang putus harapan dari rahmat Tuhan itu, hanyalah orang2 yang sesat." (QS Al-Hijr: 56)

Sunday, November 15, 2009


Sometimes we must be hurt in order to grow,Sometimes we must fail in order to know, Sometimes we must lose in order to gain Because some lessons in life are best learned through pain.

Monday, July 27, 2009


You need time to learn.
You need time to make mistakes.
You need time to learn from mistake.
You need time to rebound back.
You need time to grow.”



1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah,ampunilah dosa mulut dan lidahku ini". Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini". Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisabku ditangan kanan ku ini".Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikan hisab-
hisabnya di tangan kanan .

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini". Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri .

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu". Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini" Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim". Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat"

Friday, June 5, 2009

Teachers day celebration 2009

Monday, May 18, 2009


Jom dengar lagu:....

Jom hayati ayat-ayat ni....

Pada bahu ini...
yg digelarkan cikgu
diletakkan 1000 harap
oleh ibu oleh bapa yang datang
dengan wajah tersenyum anak2 dibawa
dengan harapan menggunung disandar jua.
"Cikgu, anak saya ini tidak pandai!
Wahai cikgu tunjuklah dia!
Berapa ribu saya sanggup sediakan!
Cuma diharap dia mara ke hadapan!
Maksudnya dalam pelajaran!"

Cikgu dengan wajah girang
terima tanggungan yang bukan kepalang
harapan besar akan ditunaikan.

Lalu anak2 yg tiada dosanya
dicalit pelbagai warna-warna
dicampur aduk dengan seribu ragam
di sekolah cikgu kata itu
di rumah ibu kata ini
di jalan kawan kata situ
di dalam bas abg kata sini
banyak kali jua TV kata sana
warna-warna itulah bercelaru di kepalanya
warna-warna itulah menjadikan cikgu
kadang-kadang keliru dalam membantu
kadang-kadang membuatkan ayah membisu
dan kepala anak menjadi batu.

Lalu pada bahu ini seorang cikgu
menyaksikan harapan yang tidak kunjung datang
memilih warna yang semakin sukar diadunkan
dan selepas habis segalanya
jiwa raganya, semangat nuraninya, malah dirinya
diberikan untuk mendidik anak bangsanya

dan di hari kejayaan si ibu berkata:
"anak saya pintar dan rajin....
sebab itulah dia berjaya!"

dan di hari kegagalan si ibu pun berkata:
"Cikgunya semua malas-malas belaka...
tidak pandai mengajar.... ..
lantas anak saya gagal!!"

Tak mengapalah cikgu...
semua mereka itu anak-anak orang
cikgu hanya menumpang tuah kiranya
suatu masa nanti bangsa ini dapat bangun
berdiri megah dengan anak watan
dan perjuangan cikgu tidak pernah kan padam......

Dipetik dari Karl Laksamana

Friday, May 8, 2009


Bila dahaga, yang susukan aku.....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku.....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari.......pasanganku
Bila sedih, aku cari......mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....mak

Bila sambut valentine... Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"...
Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada...........
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......



blogger templates | Make Money Online